Name:
Location: Norway

Friday, February 23, 2007

Skrulleland

I noen uker nå har jeg levd med kritiske tilstander i toppetasjen. Nei, jeg har ikke blitt gal – det er håret mitt som har slått seg helt vrangt. Det har ikke sett verken kam eller saks siden påske, og nå hadde det begynt å etablere seg uregjerlige knuter og uløselige floker. Ikke særlig bra.

Som kjent har jeg angst for frisører og har hatt for vane å få venner og bekjente til å klippe meg når det blir for ille. Men nå er jeg isolert på vestlandet (til og med Bergensbanen har sporet av!) uten klippevillige venner. Hårproblemet mitt har dermed blitt tema ved flere anledninger de siste ukene. Da jeg ble spurt om hva som egentlig skremmer meg sånn med frisører og mumla noe om at det er kontraintuitivt å la damer med rosa klær, platinablondt tuppert hår og løsnegler overhodet ta i håret mitt, ble det reist forslag om å prøve en mannlig frisør.

I dag har jeg prøvd en mannlig frisør. Jeg skal ikke på noen måte forsøke å hevde at jeg er et fordomsfritt menneske. Jeg hadde forventet en viss skrulle-faktor, men maken til show hadde jeg ikke sett for meg. Frisøren kom 5 minutter etter meg (dvs 5 minutter for seint), etter å ha blitt ringt opp av han som tok i mot meg: ”heeiii du, er duu på veiii eller? Hvor eer du aa?”. Tilslutt kom han, med et lite dyr i bånd som het Ruffe og som jeg tror skulle være en slags hund. Så var det kyssing på kinnet med lyd, hvorpå de begynte å krangle om hvem sin tur det var til å mate gullfisken denne uka. Tilslutt kom de på at de drev en frisørsalong, og jeg ble plasser i hårvaskestolen. Mens frisøren vaska håret mitt, stod han som hadde tatt meg i mot foran et speil ved siden av og pudret nesen og de dype vikene sine, mens de pludret og fniste om hva de hadde gjort kvelden før (som for eksempel prøvd å låse seg inn i feil leilighet fordi han hadde glemt hvilke etasje han bodde i– fnis, fnis). Så kom det en frisør til (mer kyssing). Ingen av disse to så ut til å vente noen frisør-kunder og gikk bare rundt og fniste og drakk kaffe med masse sukker. Jeg fikk med meg noen anekdoter, for å si det sånn.

Håret ble for så vidt helt greit det, men jeg hadde gladelig betalt de 500 bare for showet!

7 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hey Lady!
Takk for koselig kveld i går! Høres ut som du har hatt god underholdning i dag, hehe. Nå er jeg spent på hvordan det ble! Har du blitt mer voksen nå da? Kan du ikke legge inn et bilde så jeg får se?? :-)
Ps. blir det tur på dere i morra?

8:54 PM  
Blogger Karl Arne said...

Ditt ytre forteller meg at du er ei søt, pen og imøtekommende jente - ordet "kontraintuitivt" sier meg imidlertid at du bør få deg en annen jobb.

4:53 PM  
Blogger Kamilla said...

Ikke mer voksen, Kristin, det har jeg gitt opp. Jeg har innsett at den eneste måten å se mer voksen ut på er å ta tiden til hjelp. Det jeg bedriver nå er å forhindre at jeg ser yngre ut. Det var veldig hyggelig lørdag, forresten. :)

4:12 PM  
Anonymous Anonymous said...

Da er vi to.
Jeg har en dyster hypotese (jeg kan også fine ord karl arne!..selv om det kanskje ikke var like fint som kontraintuitivt..)
Regner med at jeg kommer til å se ut som jeg er 19 til jeg blir noe sånnt som 39 (greit i noen sammenhenger, kjipt i en del andre), men at jeg da over natta kan komme til å gjøre et kjempesprang til å se ut som jeg er 50, og så ligge noen år frem i tid resten av livet...optimist som jeg er.

12:38 PM  
Blogger Kamilla said...

Vet du, Kristin, akkurat det har slått meg med skrekk noen ganger også: at jeg ALDRI kommer til å se ut som jeg er i 20 årene!! Og kanskje, som du fremsetter en hypotese om her: heller aldri som om jeg er i 30 eller 40 årene. Gå rett fra tenåring til middelaldrende - over natten, liksom!

1:51 PM  
Blogger Solveig said...

Du er så morsom, Kamilla! Jeg lo da jeg leste skrulleinnlegget ditt! :) Jeg farget håret mitt i går, det er alltid godt å føle seg ny og fin på håret , og kjekt å bli vant til farge håret regelmessig så jeg ikke merker når de første grå hårene kommer.. Forever young, I wanna be forever young!

10:31 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hei igjen Kamilla,
Jeg hører rykter om at du har vært hos frisøren igjen, stemmer det??? Spennende...! Jeg får vel se på onsdag...

6:44 PM  

Post a Comment

<< Home